Jumaat, 11 September 2015

Cara - cara untuk membuat blog

Assalamualaikum wahai pembaca blog sekalian. Agak lama juga aku menyepikan diri untuk meng'update' blog. Alhamdulillah, hari ini dan saat kini, Allah masih mengizinkan aku untuk bernafas di atas muka bumi milik-Nya. Maaf dipinta kerana perjanjian pada entri yang lepas agak lewat untuk ditunaikan. Terima kasih untuk sahabat aku yang sentiasa menyokong & memberi kata perangsang agar aku tidak mudah putus asa untuk terus berkarya, walaupun karya aku hanya biase2 macam ABC. Yeahh ! 

Jadi, macam yang korang lihat tajuk kat atas tu, maka itu lah yang ingin ku tunaikan pada hari ini. Cara - cara untuk membuat blog! Tetapi sebelum tu, ingin hatiku bertanya kepada kalian. Apakah tujuan sebenar kalian untuk membuat blog? Haaa.. Jawab2 ! >_< Ok3, macam ni. Aku tak kisah ape pun tujuan korang, asalkan blog yang bakal anda miliki sebentar lagi diisi dengan perkara yang bermanfaat. Sekarang kemudahan dah ada macam2, jadi korang gunakanlah untuk kebaikan diri sendiri. Jangan rosakkan hati korang hanya disebabkan mencari perkara yang bukan2. Okeh gais ? Let's start now baby ! 


1) Taip 'account google' 


2) Klik 'google'




3) Korang isi je. Tapi pastikan korang:
•buat nama pengguna , ade huruf & nombor, kalau salah satunye tak de, maka tak menjadi. 
Contoh: IHaveAllah99
(tak perlu tulis '@gmail.com' , tapi kalau nak LOG IN wajib tulis penuh) 
•WAJIB ade email semasa
•baca syarat perkhidmatan & dasar privasi , kemudian tanda tick
Jadi lepas selesai semuanye, korang boleh klik 'teruskan'


4) Klik 'bermula'


5) Alhamdulillah, akhirnya korang dah ada account google. Tinggal log in and edit blog je lagi. Jom teruskan!


6) Taip 'blogger' dan klik kat tempat anak panah tu >_<



7) Isi email dan password korang 
email - letak nama pengguna tadi
password - letak password yang korang buat kat account google 


8) Pilih 'profil blogger terhad'


9) Isi nama paparan dan klik 'teruskan ke blogger'!!!


10) Klik 'blog baru' :D 


11) Isi tajuk, alamat (link blog), dan pilih templat !! Klik 'buat blog' !!! Yeayy... Alhamdulillah, akhirnya korang dah ada blog dan boleh start menulis.

Sebelum aku terlupe, cara 1-5 tuh bagi sape2 yang masih belum ade account google. Tapi kalau korang dah ade, jadi korang boleh start terus dengan cara 6-11. Ape2 pun , semoga bermanfaat untuk diluar sana yang teringin mempunyai blog sendiri. Good luck! In syaa Allah, senang je nak buat as simple as ABC ! ^_^ Menulis lah teman2, asalkan ia memberi manfaat untuk kepada si pembaca. Sehingga bertemu lagi di lain entri, assalamualaikum. 

Jaga diri, jaga iman, jaga hati. <3   








Tiada ulasan:

Cute Blue Flying ButterflyCute Blue Flying Butterfly